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Thus spoke Zarathustra

Based on a novel by Friedrich Nietzsche
directed by Sebastian Hartmann

«Man is something that is to be surpassed. What have we done to surpass man?»

Friedrich Nietzsche (1844 - 1900) is an exception in the history of philosophy. With THUS SPOKE ZARATHUSTRA, the philosopher of transgression – "I am not a human being, I am dynamite" – left behind a guide to life against all doctrine. Highly complex yet accessible, it is an equally poetic and philosophical work which removes the ground from any interpretation claiming to have penetrated it completely. Indeed, it fundamentally questions the possibility of a correct interpretation. Zarathustra is a wise man who does not erect an intellectual edifice with his ideas. Rather he plants explosives to liberate his audience or to leave them with the void.

Following his musical theater dissensions with Nietzsche's philosophical forerunner Max Stirner and his educator Arthur Schopenhauer, director Sebastian Hartmann transforms what is perhaps Nietzsche's most famous work into an intoxicating and explosive Gesamtkunstwerk for the first time in Zurich.

events

Tue
20.5.25

19.00 introduction

Thur
22.5.25

19.00 introduction in the foyer

Sun
25.5.25

2.30 p.m. introduction

Mon
26.5.25
Theatre Monday: all tickets 50%

19.00 introdution

Soldout
26
Tue
3.6.25

7 p.m. introduction

Wed
4.6.25

7 p.m. introduction

Sat
7.6.25
3 more times

7 p.m. introduction

Fri
13.6.25
second last time

7 p.m. introduction

Sat
14.6.25
For the last time

7 p.m. introduction

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Cast and Team

With
Elias
Arens
With
Artemis
Chalkidou
With
Lola
Dockhorn
With
Ben
Hartmann
With
Tabita
Johannes
With
Ingolf
Müller-Beck
With
Matthias
Neukirch
With
Linda
Pöppel
With
Victor
Schlothauer
live-music
Samuel
Wiese
Live camera
Irem
Güngez
Stage design
Costume design
Dramaturgy
Assistant director
Stage design assistance
Costume Design assistance
Assistant Directors intern
Gianna Schläpfer
Stage design intern
Doreen Härich
Costume design intern
Charlotte Christen
Inspection
Michael Durrer
Soufflage
Katja Weppler
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Audio guide

Introduction: Victor Schlothauer, Dramaturgy

Content Note

There are content and sensory trigger warnings for this production. You can read which ones in the overview.

Gallery

Ensemble © Arno Declair

Lola Dockhorn, Ingolf Müller-Beck, Irem Güngez © Arno Declair

Linda Pöppel, Matthias Neukirch © Arno Declair

Lola Dockhorn © Arno Declair

Samuel Wiese © Arno Declair

Ensemble © Arno Declair

Artemis Chalkidou © Arno Declair

Tabita Johannes © Arno Declair

Ensemble © Arno Declair

Artemis Chalkidou (projection), Elias Arens (front) © Arno Declair

Irem Güngez, Artemis Chalkidou, Victor Schlothauer, Elias Arens, Ben Hartmann, Matthias Neukirch © Arno Declair

Ben Hartmann, Tabita Johannes © Arno Declair

Victor Schlothauer, Matthias Neukirch, Artemis Chalkidou © Arno Declair

Elias Arens © Arno Declair

Linda Pöppel, Elias Arens, Tabita Johannes, Artemis Chalkidou, Matthias Neukirch, Ben Hartmann © Arno Declair

Linda Pöppel (projection), Ben Hartmann (front) © Arno Declair

Trailer

© Leon Schwitter

Press

Tsüri.ch (Dominik Fischer, 7.5.2025)

«Im Zürcher Schiffbau wird Nietzsches Klassiker als multimediales Happening inszeniert. Mit Tanz und Kunst will der Philosoph die Menschen aus der existenziellen Leere hinausführen. Deshalb gibt es auch einen Rave für Darsteller und Publikum.»

NZZ (Ueli Bernays, 4.5.2025)

«Regisseur Sebastian Hartmann bringt eine Bühnenfassung von «Also sprach Zarathustra» in den Schiffbau. Aus dem schwierigen Buch wird ein lustvolles Spiel mit der Kunst – inklusive Tool-Kit für das Publikum.»

Tages-Anzeiger (Gregor Schenker, 4.5.2025)
Tsüri.ch (Dominik Fischer,7.5.2025)

«Einzelne aus dem Publikum trauen sich auf die Bühne und tanzen zur lauten Clubmusik (…) Als später die zweite Disco-Einlage losgeht, ist die Begeisterung des Publikums so gross, dass das Personal die Leute zurückhalten muss.»

Tages-Anzeiger (Gregor Schenker, 4.5.2025)

«Im zweiten Teil des Abends wird live gemalt. (...) Eine der stärksten Szenen des Abends, der versucht, Nietzsches Gedanken sinnlich erlebbar zu machen. Das gelingt auch Schauspieler Elias Arens in seinem Monolog (...) Die Beats des DJs treiben vorwärts, bis Sprache, Körper und Musik miteinander verschmelzen. Begeisterter Szenenapplaus.»

nachtkritik.de (Fabienne Naegeli, 4.5.2025)
Tsüri.ch (Dominik Fischer, 7.5.2025)

«Für den Höhepunkt aber sorgt Elias Arens (...) In seinem gut zehnminütigen Furioso wird er selbst ganz zu Nietzsche (...). Und wenn zuletzt auch Linda Pöppel als Zarathustra überzeugt, der in ihrer Darstellung allmählich aus Melancholie und Einsamkeit herausfindet, um das Publikum mit Hoffnung auf Liebe und Zärtlichkeit zu trösten, fühlt man sich wie versöhnt. (...) insgesamt erlebt man ein ungewöhnliches Spektakel.»

NZZ (Ueli Bernays, 4.5.2025)

«Die Ensemblemitglieder teilen Zarathustras grossen Monolog unter sich auf, greifen sich einzelne Stellen heraus. Beim Zuhören verliert man sich immer wieder in der Sprache, (…) Da erzählt Lola Dockhorn einmal vom schlafenden Meer. (…) Wunderschön.»

Tages-Anzeiger (Gregor Schenker, 4.5.2025)

«Linda Pöppel schafft es in ihrem Monolog, das Publikum auf ihre Seite zu holen.»

Tages-Anzeiger (Gregor Schenker, 4.5.2025)

«In einer Welt, die zunehmend von Vereinzelung, Abschottung und Separierung geprägt ist, plädiert die Inszenierung für ein miteinander Schaffen und Erleben.»

nachtkritik.de (Fabienne Naegeli, 4.5.2025)
Tsüri.ch (Dominik Fischer, 7.5.2025)
Tsüri.ch (Dominik Fischer, 7.5.2025)
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